søndag den 17. juni 2012

Langtidshævede boller

Denne opskrift på bolller, er en af mine yndlingsopskrifter - så synes lige, at jeg ville dele den med jer.


Ingredienser:
10 g. gær
1 spsk. honning
1 1/2 tsk. salt
1/2 liter vand
3 spsk. olie
Slump af alt muligt mel og kerner du har (dejen skal bare blive klæg)*

Fremgangsmåde:
- Brug en stor nok skål, da dejen hæver godt i løbet af natten
- Opløs 10 g. gær i vandet
- Tilsæt de andre ingredienser
- Rør dejen godt, den skal ikke ud og æltes, da dejen skal være klæg
- Låg eller staniol på og i køleskaber i minimum 10 timer
- Efter timerne i køleskabet, kan dejen fordeles på en bradepande
(jeg får 12 stykker ud af det) med to teskeer
- Bages i 12 min. ved 275 grader (mange grader, men det er vigtigt)

Velbekomme!

*Forslag til mel og kerner: durummel, hvedemel, speltmel, havregryn, solsikkekerner, hørfrø, sesamfrø, græskarkerner - jeg putter som minimum altid hvedemel og og havregryn i.

2 kommentarer: